🔴 Online vysílání 6 kroků, jak vybudovat značku, která prodává. Přihlásit zdarma →

BLOG

3 základní chyby, proč je váš e-mailing neúspěšný

Poslední dobou jsem několikrát slyšel, dokonce i četl, že e-mail marketing je mrtvý a nastává nová éra sociálních médií Facebook, Instagram, Chatbot messenger a mnoho dalších nástrojů či aplikací. Za sebe si to úplně nemyslím. Pokud věci děláte dobře, tak se Vám vrátí investovaný čas, peníze i energie a to i v e-mailingu. Je to práce, proces, který vyžaduje čas, tak jako ostatní věci. Lidé chtějí vše hned a bez co nejmenší námahy, ale tak to moc nefunguje. Znám desítky firem či projektů, kteří e-mailing dělají skvěle a mají to parádně vymyšlené a nastavené, takže tito Vám budou oponovat, že e-mailing není mrtev. V dnešním článku bych Vám rád ukázal, kterých chyb se vyvarovali a naopak, které chyby pořád někteří dělají a proto jejich e-mail marketing je neúspěšný.

1.DATABÁZE

Databázi kontaktů musím dát na první místo, protože to je nebo postupem času to bude Váš “Svatý grál”. Nejzákladnější chybou je, že si databázi adres zakoupíte, stáhnete z internetu či veřejně dostupných katalogů apod., ale NIKDY nekupujte a nestahujte databázi. Možná se ptáte proč? Je to jednoduché. Pravděpodobnost, že si u Vás něco zakoupí je mizivá. Jedná se o “cizí” adresy, o kterých nevíte vůbec nic. Většina aplikací pro rozesílání hromadných e-mailů, už při importu zjistí, že se jedná o zakoupenou databázi adres. A hlavně do těchto databází jsou vkládány tzv. spam trapy (existující fiktivní adresy) od poštovních poskytovatelů, kteří ihned poznají, že posíláte email na nevlastní databázi a po dobu x dní nebo napořád Vám nebudou doručovat e-maily k jejim příjemcům. Po technické stránce budete mít s tím nemalé problémy, protože se na Vás bude díváno jako na spamera, tak i po té obchodní stránce, protože efekt bude minimální a bude narůstat s počtem odeslaných e-mailů na takovou databázi.
Raději začněte úplně od nuly. Postupně si svou databázi vybudujte. Pište články, nabídněte něco zdarma, mějte webový formulář pro sběr adres na svém webu, choďte na schůzky, veletrhy, prostě cokoliv, čím si VY tu svou databázi vybudujete a hlavně si budete budovat vztah, důvěru a ochotu si od Vás něco zakoupit.

2. SEGMENTACE

Segmentace neboli filtrování považuji za jednu z největších a základních funkcí, kterou by e-amilový nástroj měl mít k dispozici. A hlavně Vy jako uživatelé s tím pracujte. Díky segmentaci můžete poznat o co lidé mají opravdu zájem, kolik u Vás jednotlivec utratil, kdo e-maily četl a naopak, kdo klikl na jaký odkaz, jaké zboží u Vás nakoupil nebo pravidelně nakupuje.
Ve filtrování je obrovská síla, protože svůj e-mail cílíte na konkrétní skupinu lidí, pro který e-mail je opravdu určen. Základní chyba je, že se posílá email na celou databázi adres, ale v podstatě je určen jen pro zlomek z nich. Cílem není posílat a “bombardovat” všechny Vašimi zprávami, ale jen těm vybraným, konkrétním. Se zákazníkem, co u Vás za minulý rok utratil 25 000 Kč, budete komunikovat úplně jinak, než se zákazníkem, který u Vás neutratil ani korunu. Proto u své databáze, u jednotlivých adres, mějte co nejvíce informací, protože poté můžete díky segmentaci perfektně cílit a díky tomu zvyšovat otevřenost, proklikovost e-mailů. Proto mít vlastní databázi je tak důležité. Dnes není cenná e-mailová adresa, ale ty informace, které máte k nim. Pokud máte e-shop, CRM, tak máte ty nejcennější informace, které Váš e-mailing katapultují na jinou úroveň. Za předpokladu, že budete používat filtrování a cílení e-mailů na správné adresy.

3. STRATEGIE

Bez strategie to prostě nejde. Je potřeba mít jasno v tom, jak budete s lidmi komunikovat, co jim budete posílat a hlavně komu. Posílat samé produktové e-maily se slevami, dopravou zdarma apod. na všechny kontakty není žádná strategie. Bude rozdíl v komunikaci s úplně novým klientem, který se u Vás zaregistroval nebo si něco od Vás stáhnul, oproti tomu, co u Vás je delší dobu, pravidelně nakupuje nebo kdo je u Vás hodně dlouho, nic nenakoupil nebo vaše e-maily nečte vůbec. Takových variant a různých komunikačních kanálů je celá řada a je potřeba si tyto kanály promyslet, vytvořit k nim potřebnou strategii a udělat kvalitní obsahové e-maily. Opět tady narážíme na základní fakta, že prvně budujete vztah, získáváte si důvěru a v očích se stáváte odborníkem nebo nabízíte kvalitní zboží, své služby… Až poté může přijít na řadu nějaká nabídka a prodej. Dnes je těžší si udržet stávajícího klienta, než získat úplně nového. Je to běh na dlouhou dobu, kdy péče a komunikace bude odlišná. Není potřeba vymýšlet žádné složité věci, ale jen si v hlavě říct, jak budu pracovat a komunikovat s novými, potencionálními klienty. Zároveň jak se stávajícími, kteří (ne)nakoupili. Postupem času Vám budou vyplývat další kanály o které je potřeba pečovat.

Pár slov na závěr

Tyto 3 chyby (pilíře) považuji za základní, ale velmi důležité, které dělají rozdíl mezi úspěšným e-mailingem a neúspěšným. Rozhodně bych tady mohl vyjmenovat další aspekty od A/B testování, sledování statistik, měření Google Analytics, reklamy atd., ale je to velmi individuální. Někdo bez A/B testování neodešle pomalu žádný email, jiný ani v podstatě neví co to je a funguje jim to skvěle. E-mail marketing rozhodně není “za zenitem”, má stále svou sílu a dává smysl jej dělat. 

Sdílejte článek:

Facebook
LinkedIn

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Sdílejte článek:

Blog

Další články