🔴 Online vysílání 6 kroků, jak vybudovat značku, která prodává. Přihlásit zdarma →

Co je STDC model

BLOG

Co je STDC model aneb ulovte zákazníka ve všech fázích jeho cesty

Spouštíte reklamu na svoje produkty, ale je strašně drahá a stejně neprodává? V tomto článku vám odhalíme proč: prodávat totiž můžete až v okamžiku, kdy si získáte důvěru zákazníka. A právě v tom vám pomůže model STDC. V dnešním článku vám celý model vysvětlíme a na příkladech ukážeme, jak ho můžete do praxe uvést i vy. 

Chcete víc zákazníků, kteří se k vám navíc budou rádi vracet? Pak se o ně starejte i ve chvílích, kdy jim zrovna neprodáváte. Připravte si marketingovou strategii podle úspěšného modelu See – Think – Do – Care (STDC). Do češtiny bychom ho mohli přeložit jako model Vidět – Přemýšlet – Udělat – Starat se. Tyto čtyři fáze postihují různé etapy rozhodování zákazníka při nákupu. Pomůžou vám naplánovat marketingové aktivity tak, abyste zákazníky přilákali, dovedli je k nákupu a zároveň si je udrželi

Pojďme si teď každou z fází vysvětlit a představit na fiktivním příkladu: Představte si, že jste e-shop s potřebami na jógu Youga a chcete se zaměřit na prodej podložek na cvičení. Díky modelu STDC se vám podaří ulovit budoucí zákaznici Anetu, která miluje jógu

See (vidět) 

V této fázi přichází zákazník poprvé do kontaktu s vaší značkou, produktem nebo službou. Zatím vás nezná a ani si od vás neplánuje nic koupit. Klíčové je získat jeho pozornost, představit mu vaši značku a zanechat skvělý první dojem. V této fázi potřebujete oslovit a zaujmout široké publikum.

Příklad: Aneta brouzdá po Facebooku, když tu ji zasáhne vaše reklama na podložku na cvičení. Zaujme ji, a tak se proklikne na web. Prohlédne si produkty a přečte si váš článek na blogu. Značka Youga se jí líbí, ale zatím nemá zájem nakoupit, a tak web zase opustí.

Think (myslet)

Zákazník už přemýšlí o tom, že určitý produkt nebo službu potřebuje. Hledá si informaceporovnává mezi sebou konkurenci. V této fázi mu potřebujete pomoci v rozhodování a ukázat, proč by měl nakoupit zrovna od vás. Zákazník prochází recenze, dívá se na srovnání a čte rady, jak nejlépe vybrat daný produkt nebo službu.

Příklad: Aneta se dívá na svoji starou jogamatku a říká si, že by už vážně potřebovala novou. Začne hledat na internetu. Podívá se na srovnávače, přečte si recenze na různé značky. Pak do Googlu zadá: „jak vybrat nejlepší jogamatku“ a klikne na váš článek. Vzpomene si, že u vás na webu už jednou byla, prohlédne si vaši nabídku podložek a začne uvažovat, že nakoupí u vás.

Do (udělat)

Zákazník už přesně ví, co potřebuje. Není si ale jistý, kde nakoupit. V této fázi ho musíte přesvědčit, že ta nejlepší volba jste vy. Udělejte mu nákup co nejsnazší (třeba díky rychlé objednávce a snadnému způsobu platby). Jeho rozhodnutí můžete podpořit i slevou nebo časově omezenou nabídkou.

Příklad: Aneta si chce koupit novou podložku, ale stále nemá vybráno. Na Instagramu ji zasáhne vaše reklama, že máte celý víkend slevy 20 %. Aneta neváhá. Zboží vkládá do košíku a díky snadnému formuláři a rychlé platbě kartou má za chvilku nakoupeno. 

Care (starat se)

Když zákazník nakoupí, zůstaňte s ním v kontaktu. Díky tomu u vás příště nakoupí znovu. Komunikujte s ním třeba pomocí newsletterů nebo sociálních sítí, nabídněte pozáruční servis, věrnostní výhody nebo bonusy za to, že u vás už jednou nakoupil.

Příklad: Vaše nová zákaznice Aneta je z podložky nadšená. Do e-mailu jí dva dny po nákupu pošlete zprávu s radami, jak se o jogamatku nejlépe starat. Každý týden jí budete posílat newsletter s tipem na cvičení a taky s nabídkou oblečení. Aneta si postupně vaši značku zamiluje a za dva měsíce si u vás koupí i nové legíny. 

Proč je model STDC i pro váš marketing to pravé?

Je komplexní, ale zároveň jednoduchý a srozumitelný. Když díky modelu STDC pochopíte psychologii a cestu svého zákazníka, už nikdy se mu nebudete snažit jenom prodat. Budete vědět, že stejně důležité je ho k sobě přilákat a hlavně si ho udržet

„Věděli jste, že podle studií je pětkrát až sedmkrát dražší přesvědčit nového zákazníka než si udržet stávajícího?“

Které kanály se hodí pro jakou fázi STDC?

Model STDC můžete aplikovat na všechny marketingové kanály: od offline billboardů až po celou šíři online marketingu (SEO, PPC, sociální sítě a další). Některé kanály využije zákazník ve všech fázích, některé jen v několika. Pamatujte ale: nejlepší a nejspolehlivější je pečlivě vybraná kombinace.

Web a e-shopSEETHINKDOCARE
SEOSEETHINKDOCARE
BlogSEETHINKDOCARE
Sociální sítěSEETHINKDOCARE
Videa na YouTubeSEETHINKCARE
PPC kampaně akvizičníSEETHINK
PPC kampaně výkonnostní a remarketingTHINKDOCARE
E-mailingTHINKDOCARE
Offline propagace (billboardy, tisk)SEE

Vytvořte si vlastní STDC strategii

Máte chuť se rovnou pustit do vlastní STDC strategie? Tak pojďme na to! V každé fázi si potřebujete určit obsah, cílovou skupinu a kanály propagace. Budeme opět pracovat s příkladem: tentokrát budete e-shop s kvalitními kuchyňskými noži Přefikni.to.

See

Jste v situaci, kdy vás lidé zatím neznají. Na co je chcete nalákat? Proč vaše výrobky nebo služby potřebují? Co je na nich unikátního? V této fázi bude vaše cílová skupina poměrně široká. 

Příklad: Řekněme, že se rozhodnete zaměřit na cílovou skupinu se zájmem o vaření. Začnete jim pomocí sociálních sítí, YouTube videí i blogu ukazovat, proč je lepší koupit si jeden pořádný kuchyňský nůž než ty lacinější pořád brousit a každé dva roky kupovat nové. Zaplatíte si také reklamu v časopisu o jídle a vaření.

Kanály, které v této fázi použijete: sociální sítě, PPC, SEO, blog, web, videa na YouTube

Co v této fázi měřit: dosah, engagement, nové návštěvy na webu/blogu

Pár tipů:

  • Přitáhněte pozornost co největšího (relevantního!) publika. Ve fázi See potřebujete rozšířit povědomí o značce.
  • Tvořte obsah, který je pro vaše publikum užitečný. Díky tomu k vám – jako odborníkovi – získá důvěru. 
  • Zasáhněte toho samého člověka vícekrát. Aby se člověk rozhodl k nákupu, musí podle studií vaši reklama nebo jiný obsah vidět alespoň 8×.

Think

Vaše cílová skupina se nyní zužuje na lidi, kteří začínají přemýšlet o koupi produktu nebo služby, kterou nabízíte také vy. (A možná vás zatím neznají, i když jste se o to ve fázi See intenzivně snažili). Jak jim můžete pomoct s výběrem a usnadnit jejich rozhodování? Co je přesvědčí, že by měli nakoupit zrovna u vás?

Příklad: Na blog i na YouTube vytvoříte obsah, který srovnává jednotlivé typy nožů a vysvětluje, který se pro různé činnosti v kuchyni hodí nejvíc. Na svých sociálních sítích publikujete seriál, jak poznat kvalitní nůž. 

Kanály, které v této fázi použijete: SEO, blog, web, videa na YouTube, sociální sítě, PPC

Co v této fázi měřit: míra prokliků, míra konverze, odkud k vám na web lidé přicházejí

Pár tipů:

  • Zaměřte se na skvělé SEO. Díky němu k sobě na web přitáhnete i lidi, kteří o vaší značce ještě neslyšeli nebo by si na vás při výběru nevzpomněli. 
  • Vysvětlujte a ukazujte. I v této fázi zajímá vaše zákazníky kvalitní obsah. 

Do

Tady se láme chleba. Vaše cílová skupina je jasná: ti, kteří chtějí nakoupit. Je důležité, abyste v této fázi získali co nejvíc zákazníků zahřátých z předchozích fází. Ptejte se: jak je můžete motivovat? Co je přesvědčí, aby zboží vložili do košíku zrovna u vás? Jak jim můžete nákup co nejvíc usnadnit?

Příklad: Investujete do remarketingu a snažíte se získat hlavně lidi, kteří si už vaše nože prohlíželi. Na webu, Googlu i sociálních sítí máte desítky nadšených recenzí. Pravidelně také nabízíte slevové akce, které postrčí lidi k nákupu. Nákupní proces na vašem webu je rychlý a intuitivní, máte na výběr z několika možností plateb i dopravy. Na nákup nad 1500 Kč máte navíc dopravu zdarma.

Kanály, které v této fázi použijete: reklamy na sociálních sítích, web, SEO, blog, e-mailing

Co v této fázi měřit: konverzní poměr, hodnota objednávky, míra opuštění košíku, zisk

Pár tipů:

  • Využijte remarketing. Zasáhněte znovu ty, kteří už zboží ve vašem e-shopu okukovali. V této fázi je to jedna z nejúčinnějších strategií.
  • Podporujte recenze. Před nákupem si chce mnoho lidí ověřit zkušenosti předchozích zákazníků. Skvělé recenze mají hodnotu zlata.
  • Nabídněte dopravu zdarma, slevovou akci, 2+1 zdarma, časově omezenou nabídku… zkrátka cokoli, co přinutí vašeho zákazníka nakoupit u vás teď hned

Care

Cílovka je zde nejužší: ti, kteří už nakoupili. V ideálním případě se vám podaří přetvořit ji na loajální zákazníky, kteří u vás nejenom dál nakupují, ale taky vás nadšeně doporučují. Ptejte se: Co váš zákazník potřebuje po nákupu? Bude se mu hodit nějaký návod, tip, pozáruční servis? Co můžete udělat pro to, aby u vás chtěl nakoupit zase?

Příklad: Zákazníkům spolu s nožem pošlete návod, jak ho správně brousit, aby zůstal pořád ostrý. Připojíte i 5% slevu na příští nákup nad 1500 Kč. V e-mailingu jim pak budete posílat naučná videa, jak správně krájet maso, zeleninu apod. Bývalé zákazníky vždycky upozorníte i na slevové akce, které pořádáte. 

Kanály, které v této fázi použijete: e-mailing, sociální sítě, blog, web, videa na YouTube, PPC

Co v této fázi měřit: opakované nákupy, zda a jakou o vás zákazník napsal recenzi, otevíratelnost e-mailů

Pár tipů:

  • Zkuste se zákazníkům připomenout. Koupili si u vás před čtyřmi týdny kontaktní čočky na měsíc? Napište jim e-mail, zda náhodou nepotřebují nové balení. 
  • Doporučte jim produkty, které by se jim mohly hodit. Pořídili si u vás nůž, ale mají k němu i brusný kámen?
  • Zeptejte se na zpětnou vazbu. Dejte vašim zákazníkům vědět, že vám záleží na tom, co si myslí. Reagujte také na jejich recenze.

A ještě poslední tip na závěr: Než novou strategii zavedete, stanovte si cíle a datum, kdy je vyhodnotíte. Díky tomu uvidíte, jak dobře se vám novou strategii podařilo zacílit a uvést do praxe.
Chcete pomoct vymyslet cestu zákazníka a model STDC přímo pro vaše podnikání? Oslovte nás a začněte prodávat s S ÚSMĚVEM.

Sdílejte článek:

Facebook
LinkedIn

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Sdílejte článek:

Blog

Další články